Jaa tämä

Lokakuun alussa otin tavoitteeksi kasvattaa lihaksia ja nostaa vuodessa 10 kg massaa. Tarkoitus on ollut saavuttaa tämä painonnousu vegaaniruokavaliolla. Eli en syö haasteeni aikana mitään eläinkunnan tuotteita, mukaan lukien kananmunia ja maitotuotteita. Tavoite on jännittävä, koska ennen lokakuuta en omistanut salikorttia tai ollut vegaani. Haasteen alussa ajattelin muun muassa seuraavia kysymyksiä: sopiiko vegaaniruokavalio urheilijoille ja kiireiselle ihmisille? Saanko vegaaniruokavaliosta riittävästi proteiinia ja muita ravinteita? Meneekö vegaanilla ruoanvalmistukseen enemmän aikaa? Miten vegaaniruokavalio vaikuttaa minun yleiseen jaksamiseen?

Nyt kolmen kuukauden jälkeen aamupaino on noussut 6,6 kiloa enkä ole joutunut syömään lisäravinteita sen saavuttamiseksi.

Silloin kun aloitin tämän haasteen, en vielä tiennyt, tulenko käyttämään tavoitteeni saavuttamiseksi lisäravinteita. En ollut varma proteiinin saannin riittävyydestä. Ajattelin, että käytän luultavasti jotakin vegaanista proteiinilisää kuten esim. herne- tai riisiproteiinia treenaamisen tueksi. En olisi käsitellyt sitä huijauksena, koska proteiinilisien käyttäminen on erittäin yleistä saliharrastajien keskuudessa. 

Kokeilemalla huomasin, että proteiinin saanti ei ole mikään ongelma vegaaneille. Esimerkiksi soijarouhe sisältää yli 50 % proteiinia ja härkäpapu yli 30 % proteiinia. Bodareiden keskuudessa suosittu vähärasvainen jauheliha sisältää taas vain 20% proteiinia. Minulle tuli yllätyksenä, että jopa monet vihannekset sisältävät proteiinia, esimerkiksi parsakaalin proteiinipitoisuus on 4,6 %.

Olin huolissani myös muista ravinteista, kunnes luin maailman 10-20 ravintotiheämmästä ruuasta. Selvisi, että liha- ja maitotuotteet eivät olekaan kovin ravintotiheitä ruokia. Ravintotiheimmät eläinkunnan tuotteet ovat peräisin merestä, kuten esimerkiksi osterit, lohi ja sardiinit. Lohta söin ennen haastetta harvoin. Sardiineja ja ostereita en syönyt ollenkaan. Eli minun osaltani näyttää siltä, ettei eläinkunnan tuotteiden poisjättäminen vaikuta hyvinvointiini negatiivisesti. Ainakin puolet maailman ravintotiheimmistä ruuista ovat kasviperäisiä. Vegaaneiden täytyy mielestäni vain ottaa ravitsemuksesta pikkasen enemmän selvää, mutta omalta osalta en kokenut sitä ongelmaksi.

En ole käyttänyt lihasten kasvatuksessa lisäravinteita, kuten esimerkiksi proteiinia tai kreatiinia. Olen kuitenkin syönyt B12-vitamiinia ja merileväjauhetta. B12-vitamiinia ei löydy kasviperäisessä ruuassa ja siksi B12 on vegaaneille pakollinen ravintolisä. Merileväjauheesta saa jodia. Jodia ei löytyy kovin moneesta kasvisperäisessä ruuassa, mutta sitä saa jodioitusta suolasta. Syön merileväjauhetta, koska käytän mineraalisuolaa, jonne ei ole lisätty jodia. Lisäksi olen syönyt myös D-vitamiinia. Sitä syö luultavasti suurin osa suomalaisista vuoden pimeänä aikana, eli melkein aina 😉

Näyttää siltä, että painoni nousee ja lihakset kasvaa reipasta vauhtia. Siksi olen päättänyt, etten tule käyttämään lihasten kasvua nopeuttavia lisäravinteita 10 kg:n tavoitteen saavuttamisessa. Vaikka vegaaniruokavaliota yhdistetään usein laihduttamiseen tuntuu, että se soveltuu hyvin myös lihasten kasvatukseen. 

En vielä tiedä, kuinka suuri osa tämän hetken painonnoususta on “puhdasta lihasta”. Haasteen alussa mittasin rasvaprosentin Helsingin urheilulääkäriasemalla ja se oli 9,3 %. Mittasin silloin myös aerobisen kynnyksen. Haasteen lopussa, eli 1.10.2019 teen uudet mittaukset. Minua kiinnostaa rasvaprosentin lisäksi, miten anaerobinen treeni ja lisääntynyt lihasmassa vaikuttaa kehoni aerobisiin ominaisuuksiin. Laitan haasteen lopussa tulokset myös tänne blogiin.   

Haasteeni aikana olen treenannut 4 kertaa viikossa salilla ja sen lisäksi harrastanut kerran viikossa aerobista liikuntaa. Treeneistäni olen kirjoittanut erillisen postauksen. Olen myös syönyt proteiinipitoista ja terveellistä ruokaa. Tässä blogissa on osa resepteistä, jotka ovat auttaneet minua nostamaa enemmän rautaa. Treenien ja ravinnon lisäksi kiinnitän huomiota myös uneen ja stressinhallintaan. 

Haasteen alussa ajattelin myös, että tulenko käyttämään vegaanina ruoanvalmistukseen enemmän aikaa. Täytyy myöntää, että aluksi meni  enemmän aikaa, koska jouduin ottamaan selvää ravitsemuksesta ja eri makujen käyttämisestä. Vaikka olen entinen ammattikokki, vegaanisten ruokien laittaminen on minulle uusi juttu. En kuitenkaan käsittele sitä aikaa kuluna vaan enemmän investointina. Olen nykyään tietoisempi siitä, mitä syön, ja olen päässyt kokeilemaan uusia reseptejä. Käytän elämässäni paljon aikaa syömiseen riippumatta siitä, olenko vegaani vai sekasyöjä. On ihan hyvä tietää tästä aiheesta enemmän. Uskon, että tällä hetkellä en käyttäisi vegaanina enemmän aikaa ruoanvalmistukseen, jos pysyisin jo tutuissa resepteissä. Näin ei tule kuitenkaan käymään, koska haluan testata ja kehittää tänne blogiin uusia täyttäviä vegaanireseptejä. Voisin tehdä kyllä tulevaisuudessa viikon haasteen siitä, kuinka nopeasti saan vegaaniruoat laitettua, jos en kokeile uutta. Kirjoitan siitä viikon haasteesta myös blogipostauksen.

Jos vertaan yleisiä fiiliksiä siihen aikaan, jolloin olin sekasyöjä, huomaan, että oloni on nykyään kevyempi. Tunnen eroa fiiliksessä erityisesti ruokailun jälkeen. Vaikka sekasyöjänä söin terveellisesti, minulle tuli lounaan jälkeen usein raskas ja väsynyt olo. Nyt energia jakautuu päivän aikana tasaisemmin ja keskittymiskykyni on myös pikkasen parantunut. Koska en koe enään lounaan jälkeen tarvetta nukahtaa työpöydälle ja kuolata unessa näppäimistölle, olen lopettanut myös kahvin juonnin.

Ryhdyin vegaaniksi vaiheittain lokakuun aikana. Isomman vaikutuksen fiilikseen teki lihan ja erityisesti maitotuotteiden poistaminen ruokavaliosta. Kananmunat jätin pois viimeisinä lokakuun lopussa enkä silloin huomannut eroa olossa.

Kirjoitan tänne blogiin joka kolmas kuukausi yhteenvedon, miten olen edistynyt tavoitteessa. Laitan tänne myös ainakin joka toinen viikko uuden vegaanisen proteiinipitoisen reseptin. Voit seurata mun treeni- ja ruoanlaitto touhuja myös Instagramista. Sieltä löydät minut nimellä veggie.revolution.  

Olen innossa treenamaan tavoitetta kohti ja kokeilemaan uusia vegaanisia reseptejä. Uskon, että tästä vuodesta tulee upea. Toivottavasti tämä vuosi tulee olemaan myös sinulle paras vuosi ikinä!

Leave a Reply

Close Menu