Jaa tämä

Lokakuussa 2018 ryhdyin vegaaniksi ja otin tavoitteeksi nostaa vegaaniruokavaliolla 10 kg massaa. En tiennyt mitään vegaanisen ruoan valmistuksesta ennen lokakuuta enkä ollut myös omistanut salikorttia.  Oli otettava monesta asiasta selvää. Nyt puoli vuotta myöhemmin voin todeta, että matka on ollut jännittävä ja täynnä yllätyksiä.  

Olla vegaani ja kasvattaa lihaksia – eikö ole mahdollista?!

Silloin kuin juttelin haasteesta kavereiden kanssa, moni epäili, pääsenkö tavoitteeseen. Kysyttiin jopa, että onko tämä 10 kg massatavoitteen saavuttaminen ylipäätänsä mahdollista vegaaniruokavaliolla. Monella ja erityisesti miehillä on esimerkiksi sellainen käsitys, ettei vegaaniruokavalio sisällä riittävästi proteiinia ja siksi ei sovellu liikkujille. Projektin alussa ajattelin ottaa proteiinilisiä ja muita urheiluravinteta käyttöön treenien tehostamiseksi.

Olin itse eniten huolissani aluksi siitä, että onko vegaaninen ruoka oikeasti maistuva ja monipuolinen. Olen entinen ammattikokki ja ruoka on ollut aina minulle tärkeä aihealue. En halunnut luopua elämästä, joka on täynnä monipuolisia makuja. Ajattelin, että ehkä vegaanina ruokavalio kapenee niin paljon, että täytyy syödä aina samoja ruokia. En ollut myöskään varma, miten vegaaninen ruokavalio vaikuttaa minun yleiseen jaksamiseen. Terveys on mulle tärkeä ja olin valmiina heittämään pyyhkeen kehään, jos olisin tullut vegaanina jollain tavalla heikommaksi. Epäilyksistä huolimatta projekti tuntui mahdolliselta ja päätin kokeilla.

Kokeilemalla liikenteeseen

Lokakuussa ryhdyin treenaamaan 2 kertaa viikossa salissa. Treeneissä kiinnitin erityistä huomiota tekniikkaan ja maltillisuuteen. Treeniohjelma oli jaettu kahteen osaan. Jos haluat lukea lisää treeneistäni, voit katsoa täältä. Selvisi, että jotkut lihakseni olivat liian heikkoja koville painoille, ja taistelin aluksi pikkaisen selkäongelmien kanssa. 

Vegaaniksi ryhdyin vaiheittain kolmen viikon aikana jättämällä ensin pois lihan, sitten maidon ja lopuksi kananmunat. Olen syönyt monipuolisesti enkä ole vältellyt yhtäkään vegaanista raaka-ainetta. Kaloreita en ole laskenut, olen pitänyt vaan huolen siitä, että jokaisessa annoksessa olisi proteiinia ja paino nousisi maltillisesti. Olen syönyt proteiinia noin 1,5 g kehon kiloa kohti. Proteiinia olen saanut pääsääntöisesti pavuista, linsseistä, viljoista, soijasta, tofusta, pähkinöistä ja siemenistä. Nyhtökauraa ja Härkistä en ole tähän asti kovin paljon käyttänyt. Olen kokeillut ja luonut reseptejä, joita on helppo valmistaa ja jotka sisältävät runsaasti proteiinia. Vaikka olenkin entinen kokki, en halua viettää liikaa aikaa keittiössä ja uskon helppouteen. 

Yllättävät tulokset

Heti alkuvaiheessa palauduin treeneistä yllättävän nopeasti ja jo lokakuun lopussa treenasin salilla jo 4-5 kertaa viikossa. En ole kokenut hyödylliseksi tähän asti jakaa treeniohjelmaa useampaan kuin kahteen osaan nopean palautumisen ansiosta. Palautumisen nopeus johtuu luultavasti osittain urheilutaustastani, mutta musta tuntuu, että myös vegaaniruokavalio vaikuttaa siihen.

Onneksi myös selkäongelmat ovat hävineet ja voimatasot ovat nousseet tähän mennessä noin 40%. Ruokakassien kantaminenkin jopa tuntuu nykyään kevyemmältä. Tämä on tärkeä, koska vuoden ikäisen tyttäreni ruokahalu kasvaa kuukausi kuukaudelta ja lapsen safkat painaa 😀 

Painoni alkoi nousta ja kehon ulkonäkö muuttua yllättävän nopeasti. Nopeiden tulosten ansiosta, päätin olla käyttämättä lisäravinteitä tavoitteen saavuttamiseksi, vaikka alunperin niin olin ajatellut. Huhtikuun 2. päivä, eli puoli vuotta myöhemmin kävin vaa’alla.

Vasemmalla olevassa kuvassa näkyy lokakuun ja oikealla huhtikuun tilanne. Aamupaino oli noussut yli 10 kiloa, eli saavutin tavoitteen yllättäen puolessa vuodessa. 

Nyt olen vegaanina päässyt kokeilemaan uusia raaka-aineita ja makuja. Olen tajunnut, että minun alkuperäinen pelkoni, jonka mukaan minun täytyisi syödä vegaanina aina samoja ruokia, oli hyvin kaukana totuudesta. Totuus on se, että jos söisin joka aterialla eri vegaanisen ruuan, kuolisin vanhuuteen ennen kuin kaikki reseptit olisivat testattu. Tässä blogissa voit tutustua kokeilemiin helppoihin ja proteiinipitoisiin resepteihin, joita olen käyttänyt lihasten kasvatuksessa.

Vaikka söin ennen haastetta hyvin terveellisesti voin nyt vegaanina paremmin kuin ikinä. Oloni on kevyempi ja vatsa toimii paremmin. 

Puolen vuoden treeni jaksoon mahtui myös yksi kolmen viikon laihdutuskuuri. Oli yllättävää kuinka helppoa oli laihduttaa vegaaniruokavaliolla. Jätin vain pähkinät pois, söin pikkasen vähemmän joka aterialla, ja paino alkoi tippua. En tuntenut nälkää laihdutuksen aikana. Tämä johtuu siitä, että vegaaniruokavalio sisältää paljon kuitua ja eikä ole niin energiatiheä. Sekasyöjänä harrastin thainyrkkeilyä ja siinä on tärkeä painonhallinta. Muistan hyvin laihdutuspäiviä silloin. Oli vaan koko ajan hemmetimoinen nälkä. Olisinpa ollut vegaani silloin, olisi elämä ollut helpompaa. 

Mielenkiintoista tässä matkalla on ollut tajuta, että jotkut “hyvät” maut ovat olleet pelkkiä tottumuksia. Esimerkiksi maistoin kerran tyttöystäväni kahvia maidolla ja maito maistui oudolta sekä pikkasen pahalta. Maku oli muuttunut, koska olin ollut vegaanina pari kuukautta. Tämä oli yllätys, koska olin juonut maitoa koko elämäni. Maidon jättäminen pois ruokavaliosta paransi myös energiatasoani. 

Matka vegaanina jatkuu – Uusi tavoite

Koska lokakuuhun on vielä aikaa korotan vuoden tavoitteeni kymmenestä kilosta 15 kiloon. Otan myös lisäravinteet käyttöön. Ostin äsken purkin proteiinia, kreatiinia ja bcaa:ta. Mielenkiintoista nähdä, onko lisäravinteista mitään hyötyä lihasten kasvatuksessa. Jos haluat seurata Vegevallankumouksen touhuja näköalapaikalla, voit tehdä sen seuraamalla blogia tai Instagram-tiliäni veggie.revolution. Instagramissa teen myös pienempiä, viikon mittaisia kokeiluja. Mittaan esimerkiksi kuinka kauan vegaanilla menee aikaa ruuan valmistukseen. 

Leave a Reply

Close Menu