Jaa tämä

Antti Ala-Laurinaho on vegaani kehonrakentaja. Hän on saavuttanut SM-kilpailussa vegaanina neljännen sijan classic bodybuildingissa – lyhyestä kilpailukokemuksesta huolimatta. Antin tavoite on edustaa Suomea EM- tai MM-bodybuilding-kilpailussa naturaalina vegaanina kisaajana. Naturaali kehonrakentaja ei käytä steroideja lihasten kasvattamisessa.

Kysyin Antilta, mikä on hänen lempiruokansa. Hän sanoi tykkäävänsä Nyhtökaurasta ja nachoista. “Esimerkiksi nyhtökaura-nachopelti on hyvää! Siihen vielä lasi punkkua viereen tai sitten pari. Ei se niin vakava ole”, Antti nauraa.

Antti on hyvin energinen ja läsnä tyyppi. Vaikka hän on vasta 27-vuotias, miehestä hehkuu viisautta. Hän tykkää puhua asioiden syvemmästä merkityksestä.

Antti haki joskus oikikseen. Se tavoite jäi siihen, silloin kun hän tajusi, että se ei ollutkaan hänen oma vaan muiden tavoite. “Onneksi en päässyt ensimmäisellä kerralla sisään”, mies nauraa.

Kovat tulokset “voikukan voimalla”

Antti ryhtyi vegaaniksi, koska hän uskoo, että se tekee maailmasta vähän paremman paikan.

– Ei länsimaissa tarvitse miettiä henkiin jäämistä. Täällä on erinomainen elämä ja ei meidän tarvitse syödä eläimiä voidaksemme hyvin.

Sen lisäksi mies tykkää haasteista.

– Haluan näyttää, että hän pystyy parempiin tuloksiin kuin muut ja sitä pelkällä “voikukan voimalla” eli vegaanina.

Antti on ollut vegaanina kaksi vuotta. Hän kertoi, että vegaaniksi oli tosi helppoa ryhtyä.

– Tein ruokavaliossa vain kaksi isompaa muutosta. Lihan sijaan aloin käyttää nyhtökauraa ja heraproteiinijauheen vaihdoin riisiproteiinijauheeseen.

Mies uskoo, että vegaaninen ruokavalio sopii yhtä hyvin tai jopa paremmin lihasten kasvatukseen kuin sekasyöjän ruokavalio.

– Vuodessa ja neljässä kuukaudessa tuli vegaanina lisää yli kaksi kiloa puhdasta lihasta. Tämä on hyvä tulos, koska olen tehnyt lihaskuntotreeniä 12-vuotiaasta saakka ja keskittynyt jo yli kahdeksan vuotta tavoitteelliseen voimaharjoitteluun. Siksi lihakset eivät kasva samalla tavalla kuin aloittelijalla. Myös kisoista palautuminen hidastaa lihasten kasvua.

Lihasmassa on kaikille hyödyllistä

Kysyin Antilta, miksi lihakset ovat ihmiselle edes tärkeitä? Miksi kannattaisi käydä lenkin lisäksi myös salilla? Mies kertoi siihen monia syitä.

– Lihasmassa toimii puskurina vanhentumista vastaan.
– Mitä enemmän lihasmassaa, sitä parempi luuntiheys. Henkilöllä, jolla on vahva luusto ei murru esimerkiksi lonkka niin helposti talvella kaatuessaan.
– Voimaharjoittelu, lihaskuntoharjoittelu ja intervalliharjoittelu parantaa insuliiniherkkyyttä, joka on yhteydessä kakkostyypin diabeteksen ja alzheimerin hallintaan. Pelkkä lenkkeily ei ole välttämättä paras työkalu parantaa insuliiniherkkyyttä. Parempi insuliiniherkkyys vähentää myös väsymystä ja lihomista.
– Vahva keho ja ulkonäkö parantaa myös itsetuntoa ja itseluottamusta. Täytyisi olla kuitenkin heräillä, että treenistä ei tulisi täydellisyyden tavoittelua.

Vinkit aloittelevalle treenaajalle

Kysyin Antilta millaisia vinkkejä hän antaisi aloittelevalle treenaajalle. Henkilölle, jolla on pientä ylipainoa sekä väsymystä ja halua parantaa omaa elämänlaatua.

– Tärkeä on ajatella ennen treenauksen alkua miksi edes aloittaa. Mitä lähtee urheilulla tavoittelemaan.

– Treeniohjelman täytyisi perustua isoihin moninivelliikkeisiin. Harjoituksiin, jossa ei treenataan yksittäisiä lihaksia vaan keho toimii ketjuna. Ohjelmassa olisi oltava esimerkiksi kyykyt ja maastaveto.

– Huomiota tulisi kiinnittää hyvään tekniikkaan. Kannattaa oppia tekemään liikkeet alusta asti oikein.

– Keskivartalon treenaaminen on tärkeää.

– Liikkuvuus on olennaista. Liikkuvuutta voi parantaa lämmittelyssä, liikuttamalla  kehoa ennen treeniä laajoin liikeradoin.

– Ei kannattaa kikkailla, vaan kannattaa keskittyä painojen maltilliseen nostamiseen. Itse käytin Wendler-ohjelmaa voimatasojen nostamiseen.

– Kärsivällisyys on valttia. Treeni on vain osaa elämää. Siitä ei kannattaa innostua liikaa. Jos on jatkuvasti väsynyt olo tai treeni on muuten liikaa mielessä, on hyvä ottaa kevyempi viikko välttääkseen ylikunnon.

– Kehitys tapahtuu levossa. Unesta ei kannata tinkiä treenien takia. Unen laatua voi parantaa lopettamalla älylaitteiden käyttö tunti ennen nukkumaanmenoa.

– Ei kannata unohtaa myös hauskanpitoa, hyviä ihmissuhteita ja hauskaa elämässä. Parhaiten menestyy, jos elää tasapainoista elämää ja treenaa järkevästi.

– Hallitse stressiä. Hyvä työkalu siihen on esimerkiksi meditaatio. Meditaatio illalla parantaa myös unen laatua. Meditaatiosta on valtavasti hyötyä muiden elämän aihealueiden parantamisessa.

– Syö monipuolisesti ja luonnollista ruokaa.

Kysyin Antila mikä on hänen mielestä listassa oleellisin neuvo. Hän kertoi sen olevansa visio.

Jokaisella on hyvä miettiä, miksi treeni on hänelle henkilökohtaisesti tärkeä.

Sen jälkeen, kun visio on selkeä ei tarvitse miettiä liikaa vaan tehdä. Tarpeeksi pitkään urheiltuaan, treenistä tulee tapa ja motivaatiota ei enää tarvitse. Silloin treenit ovat luonnollinen elämänlaatua parantavaa osa.

Haastattelun lopussa juteltiin pikaisesti minun lihasten kasvatuksen haasteestani. Antti ymmärsi parilla kysymyksellä, mikä on kannaltani oleellisin ja antoi pari kullanarvoista vinkkiä. Antti on tehnyt personal trainerin hommia vuodesta 2014 lähtien ja on erikoistunut löytämään henkilön elämäntilanteeseen parhaat kokonaisvaltaiset valmennus ratkaisut. Miehen tekemisiä voi seurata Instagramista ja YouTubesta nimellä Crazy Vegan Couple.

Jos henkilökohtainen valmennus kiinnostaa voit laittaa Antille viestiä antti.alalaurinaho@gmail.com tai soittaa 0405509401.

Leave a Reply

Close Menu